fredag 13 februari 2009

Nåt gott till alla hjärtans dag

Jag har just druckit förmiddagskaffe med nånting gott till. Inspirerades att baka nånting till morgondagen. Det fick bli en kladdkaka som jag inte bakat på jättelänge. Hälsosamma som vi är hos oss numera bytte jag ut sockret mot fruktsocker och vetemjölet mot speltmjöl. Tyvärr känner jag inte till någon hälsosammare sockervariant till florsockret, så den måste jag använda. Gott blev det i alla fall!
*
Boströms kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
3-4 msk kakao
150 g smör eller margarin
1.5 dl vatten
.
Glasyr:
1,5 dl florsocker
0,5 msk kakao
2 msk smält smör
3 msk kaffe
kokosflingor eller strössel till garnering
.
Ägg och socker vispas pösigt. Mjölet, bakpulvret, kakao och vaniljsockret blandas tillsammans. Det smälta smöret och vattnet kokas upp. Allt blandas tillsammans. Gräddas i 200 grader 25-30min. Gör under tiden glasyren. Den bredes över kakan genast man tar den ur ugnen. Strö på strössel el. kokosflingor.
Vill du laga en hel ugnsplåt skall du dubbla receptet!
*
Jag valde att sätta både kokos och hjärtströssel. Vill man överraska sin hjärtevän med en fin servettdukning är det jätteenkelt att vika ett hjärta. Här hittar du mönstret.
*
Lillasyster fick givetvis smaka! Nam, nam...! :-D
*
Ha en trevlig alla hjärtans dag!


Inga kommentarer: