torsdag 26 mars 2009

1-års tårta och pajdeg

Nu har vi färdigt firat lillasysters 1-års dag. Då var storbaket över för denna gång och nu kan jag kanske koncentrera mig på nåt annat igen.
*
Såhär blev 1-års tårtan! Jättestor var den och god med banangrädde och jordgubbssylt emellan.
*
Förutom det jag visat förr här i bloggen bjöd vi på skinkpaj. Den har jag glömt att fota och nu är den uppäten, men ska ge receptet på en jättegod pajbotten som sen kan fyllas efter smak.
*
Pajbotten med potatismospulver
150 g margarin
1 dl potatismospulver
2 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
*
Allt blandas samman till en deg och plattas ut i pajformen. Förgräddas ca. 10 min innan önskad fyllning sätts på. För att kanten inte skall rinna ut under förgräddningen brukar jag sätta remsor av aluminiumfoile som skydd.

Inga kommentarer: