torsdag 29 april 2010

Första maj förberedelser

Hej på er!
Nu är jag färdigt förberedd att ta emot vappen, förutom ballongerna som skall blåsas opp och "hinna kolla in mig i serpentinerna" (min chefs uttryck!)
.
Idag har jag hunnit med massor. Började med en loppisrunda på förmiddan och gjorde flera fynd. Får ta det i ett annat inlägg. När jag kom hem blev det bakning på schemat. Som seden hör till skall det vara struvor och mjöd till första maj. Mjöden har jag ju tillrett förut och nu bestämde jag mig för att laga egna struvor. Inte alls så svårt, fast klottigt är det ju. När jag en gång höll på med frityrkokning gjorde jag ännu min mammas bakpulvermunkar. Vi brukar kalla dem för "Klabbilurer" under min barndom. Så goda och mycket enkla att göra.

.
Antar att det finns nån som är nyfiken på receptet och visst kan jag dela med mig. Annars är denna bok (Marthas kokbok) en av mina köksbiblar och där har jag tagit mina recept denna gång. Fick den som pris under min tid i 4H. Min upplaga är från 1979 och där hittas de flesta grundrecept man kan behöva i ett kök allt från brunsås till sockerkaka. Någon annan som använder sig av denna bok?
.
Munkar med bakpulver eller "Klabbilurer" (ca 15 st.)
1 ägg
1 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 citron ( saft och rivet skal)
1 dl gräddmjölk
1/2 dl smält smör.
.
Till kokning olja eller kokosfett
.
Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner mjölet, blandat med bakpulvret. Tillsätt citronsaften och skalet. Rör ner gräddmjölken och det smälta avsvalnade smöret. Värm fettet långsamt. Lägg ner små klickar av smeten. Koka munkarna tills de får vacker färg. Tag upp dem och låt rinna av på hushållspapper, rulla dem i strösocker.
.
.
Struvor (ca. 10 st.)
2 ägg
1/2 msk socker
2 1/2 dl mjölk
1/2 l mjölk
3 tsk bakpulver
.
Till kokning olja eller kokosfett
.
Vispa ägg och socker, tillsätt mjölken och sist mjölet blandat med bakpulvret. Hetta upp fettet, ringla smeten med hjälp av en sprits fram och tillbaka i det heta fettet. Vänd struvan då den är guldbrun. Tag upp den, låt rinna av på hushållspapper och sockra med pudersocker.
.
Kramar

5 kommentarer:

Millan sa...

så gott det ser ut, särskilt munkarna! Ha en trevlig valborg!!!
Kram!

alegni sa...

ser underbart ut! jag hoppar över både mjödtillverkning och struvbak i år p.g.a. tidsbrist...

AnnHelen sa...

Det blir struvbak här imorgon ochså, fast jag brukar ha hela köket i struvdeg..så jag gillar inte tillverkningen värst mycket..men goda är dom ju! Önskar er glada wappen!!

Anonym sa...

Den kokboken köpte jag 1978 när jag flyttade ihop med min man.
Jag har haft bra nytta av den.
Struvor har jag aldrig gjort,men
mycket annat.
Trevlig valborg
Gerd

StrandviksVillan sa...

Oj så många nya inlägg här!
Så kul med en resa på tumis, det önskar jag mig också...

Vet du, jag har aldrig gjort munkar men med detta enkla recept blev jag faktiskt inspirerad :) Mjöden hoppade jag över i år, det får duga med köpis.

Ha en riktigt fin valborg!