söndag 25 april 2010

Hemma igen

Då var jag och gubben hemma igen efter några dagars semester till Estland/Tallinn. Det har varit härligt att vara borta från vardagen några dagar och riktigt koppla av, simma, äta god mat, shoppa och skratta. Ja, skrattat ha vi gjort så magmusklerna värker än. Vi reste med buss (+båt) och hade verkligen ett muntert resesällskap. Ena dagen hade vi ett mycket intressant besöksmål som jag berättar om i nästa inlägg ;-) Dagens bilder blir mest från vår guidade tur i Tallinn.
.
Lite vyer tagna från gamla stan och de gamla murarna byggda redan på 1100-talet.

.
Dethär tornet kallas för Pikk Herman som finns vid Toompea slottet. I slottet ligger Estlands parlament.
.
Alexander Nevskij katedralen i gamla stan. Här hade vi turen att få uppleva ett ortodox vigsel som pågick när vi var in i kyrkan.
.
Gammal och ny arkitektur möts. "Lilla Manhattan" kallar de stadsdelen med sina nybyggda skyskrapor.
.
Ängelstatyn "Russalka" blickar ut över Finska viken. Hon har rests där till minne av ett ryskt skepp som sjönk med hela sin besättning på 1800-talet.
.
Till sist en lång gata med bara blomaffärer fullproppade med snittblommor, mest rosor. Färgerna och doften kan jag inte förmedla med denna bild, men försök att föreställa er vilken otrolig mängd det handlade om.
.
Ni som inte varit till Tallinn vill jag varmt rekommendera att göra ett besök. Detta var andra gången jag var dit och jag reser mer än gärna igen!
.
Kramar

6 kommentarer:

Louise sa...

javisst är Tallinn charmigt! Fina foton har du knäppt! :O)

Livet på Vestergård sa...

Tallin är så vackert! Speciellt gamla stan tycker jag om.
Ha en fin start på veckan!

Jenny sa...

Hej Monica!
Vilka fina bilder från Tallinn, hade ingen aning om att de har skyskapor där!

Mina föräldrar,moster o farbror med sina respektive var oxå där i veckan som gick:)

Ha det bra!

Kraam Jenny

Lyckoslanten sa...

Bra om ni fick en trevlig resa! Tallinn är inte fel. Jag har varit dit några gånger. Blommorna fascinerar mig också och gamla stan med Olde Hansa. Ha en bra dag! Solen skiner! ♥

Käranån sa...

Jag har inte varit till Tallinn, men de som varit dit säger som du, det är en fin stad. Fina bilder du visar, och va bra att ni fick en trevlig resa!
P.S. "limpappret" till bilderna borde finnas på Clas Olsson, (ev. bokhandel) jag köpte mina på sinooperi, men där är dom slut.

Moster och jag sa...

Tallinn är verkligen ett bra resmål. På sommaren är det jätte härligt att vara i gamla stan på ute serveringar och äta god mat.
Så även jag rekommenderar verkligen Tallinn som resmål.
Fina bilder du visar från er resa!
kram Maj-Gun.