tisdag 13 april 2010

Nybakat bröd

Underbart väder har vi fått ha i ett par dagar nu. Tyvärr finns det inga fina blomknoppar eller blommande krokusar hos oss ännu som så många visar på sina bloggar. Snödrivorna krymper i alla fall med rasande fart nu. Pysselivern verkar också ligga i lä. Har suttit på terassen och förstrött bläddrat i Tilda-böcker, men den rätta inspirationen finns inte. Antar att det är så med allihopa ibland.
.
I köket har jag hållit till en hel del. Städat skåp och lådor och annat behövligt. Bröd bakar jag själv ganska ofta. Tänkte dela med mig av mitt favoritrecept som blir jättegott GI-bröd.
.
Monicas rågkrossbröd
.
1 dl rågkross
3 dl kokande vatten
3 msk rypsolja
2 dl kallt vatten
50 gr jäst
1,5 tsk salt
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade solrosfrön
ca.10 dl semlemjöl, lantbrödsmjöl eller 4 sädesslagsmjöl
.
Koka upp 3 dl vatten.
Lägg rågkrossen i en bunke och häll över det heta vattnet.
Tillsätt olja och det kalla vattnet.
Låt svalna till 37 grader och tillsätt jästen och saltet, rör om tills det löst sig.
Tillsätt linfrö, solrosfrö och mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg och jäs under bakduk i 20 min.
Smörj en avlång bakform och strö sesamfrön i formen.
Lägg degen i formen, jäs ännu i 30 min och sätt ugnen på 225 grader.
Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.
Brödet kan också bakas ut på en ugnsplåt och gräddas då 15-20 min.
.
Brödet har en strykande åtgång hos oss och är garanterat gott och hälsosamt.
.
Ha en bra vecka allihopa!

3 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Det där kan jag instämma i. Inga blomknoppar här ännu, men snödrivorna håller på och försvinner. Ingen större pyssellust har jag heller... Men vi har ju ett fantastiskt väder och det är så roligt att få vara ute och njuta.

Lyckoslanten sa...

ja, här får nog fina vädret vinna över tildapysslet nu. man har ju verkligen längtat efter solen. brödet låter inte fy skam. Ska studera receptet närmare! Ha en skön kväll! ♥

Jenny sa...

Hej Monica!
Ditt nyttobröd ser gott ut!

Ha en trevlig vecka!

Kram Jenny